ZKUŠENOST S 36HOD PŮSTY

Žijeme v době, kdy máme jídlo téměř vždy na dosah.

Dovedeme si ještě vůbec představit, že bychom den nejedli? Mě tato otázka zajímala velice.

Po dobu 34 dní jsem zkoušela nahlédnout do problematiky půstů na vlastní kůži. Střídala jsem 36hod půsty s 12 hodinami, kdy jsem mohla jíst. Tento stravovací režim doprovázela i pravidelná pohybová aktivita (3 až 4x týdně) v podobě silového tréninku v posilovně. Den tréninku nebyl ovlivněn stravovacím režimem, tzn. že jsem cvičila nezávisle na tom, zda jsem ten den jedla nebo ne. V době půstu jsem pila pouze vodu, neslazené čaje nebo kávu. Mimo půst jsem jedla většinou 2x denně, energetická ani nutriční příjem jsem nesledovala. 

Na počátku a na konci experimentu jsem si změřila složení těla (snažila jsem se dodržet stejné podmínky pro měření)Zde jsou mé výsledky. 

  • Ztráta 2 % tělesného tuku
  • Klidový metabolismus neklesl
  • (Množství svalové hmoty a hodnota klidového metabolismu se nevýznamně zvýšily.)

Složení těla po pokusu

Tělesné složení po pokusu

Předem zdůrazňuji, že vím, že měsíc je krátká doba, a ztráta 2 % tuku nic neznamená. Co je alzajímavé, je to, že  úbytek hmotnosti šel z tuku, nikoli ze svalové hmotykterá spolu s klidovým metabolismem neklesla. Jelikož nejsem zastánce vysokofrekvenčního stravování, výsledek mě potěšil. Navíc většinou se spíše tvrdí, že hladověním se  zpomaluje klidový metabolismus.

Co dalšího mi půst přinesl? Větší vychutnání si jídla, jeho vůně a konzistence. Více času a soustředění se na práci v postní dny. A ač se to může zdát překvapivé, nedostatkem energie jsemnetrpěla.

Byla bych nerada, abyste tento příspěvek pochopili tak, že máte přestat jíst, chcete-li zhubnout. Pokud vás to však opravdu napadlo, prosím, dočtěte tento příspěvek až dokonce. Chtěla bych s vámi sdílet ještě jednu zkušenost: většina lidí s nadváhou nebo obezitou, kteří ke mně přijdou do poradny, nemají zvýšený podíl tělesného tuku proto, že by od rána do večera jedli. Mnohdy za jejich zvýšeným tělesným tukem stojí právě to, že hladoví.

Chci říct, že i půst má svá pravidla, která je třeba dodržovat, aby se předešlo hladovění.

Půst je řízené hladovění, s kterým můžete přestat, pokud je by vám bylo nevolno. Zato hladovění je stav nedobrovolný. 

Půst navíc není vhodný pro každého. Proto jej bez konzultace s lékařem nebo nutričním terapeutem nezkoušejte. Nevhodné postní podmínky mohou vést nejen k nárůstu tělesného tuku, ale i jiným zdravotním komplikacím.  

*vzhledem k tomu, že tento experiment se konal v období vánočních svátků a rodinných oslav, někdy došlo k tomu, že jsem jedla dny nebo naopak se postila déle, například 42 hod. 

 

SDÍLET

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *