TIP NA KNIHU: Kompletní průvodce půstem (Jason Fung a Jimmy Moore, 2018)

Pokud bychom si bez jídla nedokázali udržet svalovou hmotu a nezačali spalovat tělesný tuk, to by lidstvo už dávno vyhynulo. Proč by tělo přebytečnou energii ukládalo ve formě tuku, pokud by chtělo spalovat svalovou hmotu (bílkoviny) hned, jak by nastal hlad? Spíš než by tělo začalo svaly spalovat, začne jimi šetřit. Svaly jsou funkční tkáň, tělesný tuk zase představuje zásobárnu energie.

Půst, jeden z nejúčinnějších podnětů pro vylučování růstového hormonu (zajišťuje ochranu svalové i kostní hmoty v době půstu). Nejen, že je ráno zvýšená hladina růstového hormonu, ale také je zajištěno jeho pravidelné vylučování během dne.

Hlad nefunguje dle vzorce, čím déle nebudeš jíst, tím budeš mít větší hlad (z velké části je i naučený a zaměňován s pocitem chuti).  Ghrelin, hormon hladu podléhá cirkadiánnímu rytmu. Jeho hladina je nejnižší ráno kolem osmé hodiny a nejvyšší večer kolem osmé hodiny.

Během půstu je aktivována ketogeneze, tedy tvorba ketolátek z mastných kyselin (tělesného tuku). Ze 75 % využívá mozek ketolátky jako zdroj energie, z 25 % mu dodání energie hradí glukóza.

Výhody půstu:

  • zlepšuje citlivost buněk na insulin
  • úbytek tělesného tuku
  • prevence Alzheimerovy choroby
  • zlepšuje soustředění
  • zpomaluje stárnutí
Kompletní průvodce půstem (Jason Fung, Jimmy Moore) 2018

Kompletní průvodce půstem (Jason Fung, Jimmy Moore) 2018

V dnešní době hojnosti si málokdo dovede představit, že by vynechal pouhou svačinu. Přitom naše tělo je na postění daleko více přizpůsobenější než na neustálý přísun potravin.

Kniha je vhodná pro laickou veřejnost, odborné termíny nebo fyziologické procesy probíhající v těle jsou jednoduše a hezky vysvětleny. Na konci každé kapitoly je uveden seznam odborné literatury, z které autor čerpal, takže vše by mělo jít dohledat a ověřit.

 

SDÍLET

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *