TIP NA KNIHU: KETO CLARITY (JIMMY MOORE, ERIC C. WESTMAN)

Kniha Keto Clarity přináší informace objasňující význam a princip ketogenní diety, a i samotným průvodcem touto dietou. Poskytuje také odborný pohled na danou problematiku od dvaceti dvou předních světových odborníků na výživu a medicínu, kteří mají zkušenosti s používáním této diety.

Ačkoli se ketogenní strava jeví jako dieta moderní doby, od jejího prvního použití již uběhlo téměř století:

  • Na počátku 20. století byla ketogenní strava primární léčbou diabetu mellitu (před objevením inzulínu).
  • Od r. 1920 se ketogenní dieta používala jako velmi účinná kontrola záchvatů u dětí trpících epilepsií (než ji nahradily antiepileptické léky).
  • Na počátku 70. let byla ketogenní dieta propagována Dr. Atkinsem jako efektivní dieta na podporu hubnutí, a právě pro tento důvod je ketogenní dieta ještě stále známa.

Ketogenní dieta má jako dieta za účelem redukce hmotnosti velkou výhodu, a tou je možné vyhnutí se počítání kalorií, pokud se věnuje dostatečná pozornost signálům těla – pocitu sytosti.

Hubnutí však není primárním účelem ketózy. Hubnutí je jedním z vedlejších účinků ketogenní diety.

Mnoho studií podporuje využití ketogenní diety jako součást léčby u:

  • epilepsie
  • syndromu polycystických vaječníků
  • diabetu mellitus typu II
  • gastroezofageální refluxní choroby
  • syndromu dráždivého tračníku
  • a mnohých dalších, zejména neurologických problémů

CO JE KETÓZA?

Ketóza je metabolický stav, ke kterému dochází, když jíte stravu s nízkým obsahem sacharidů, středním množstvím bílkovin a s vysokým obsahem tuků.  Tento stav je charakterizován tím, že tělo přechází z používání glukózy (cukru) jako primárního zdroje paliva na ketony. Ketony se produkují, když tělo spaluje tuk. A pokud není dostupná glukóza, používají se jako alternativní zdroj energie.

Jakmile jste adaptováni na ketózu, získáváte energii jak z tělesného tuku, tak z tuku, který přijímáte ze stravy. 

Tvrzení, že sacharidy jsou esenciální makroživina je chybné. Ten, kdo říká, abyste začali jíst sacharidy za účelem vyřešení nějakého vašeho zdravotního problému, je zcela na omylu. (Nora Gedgaudas, široce uznávaný odborník na „Paleo dietu“)

Zdravotní benefity ketózy:

  • přirozená kontrola hladu a chuti k jídlu
  • mentální jasnost
  • hubnutí a snadné udržení shozených kilogramů
  • stabililní hladina krevního cukru a obnovená citlivost na inzulín
  • afektivní využívání tělesného tuku jako zdroje energie atd.

Ben Greenfield uvádí tři hlavní důvody pro vstup do stavu ketózy: 1) primární využívání tuků jako paliva; 2) mentální zlepšení, ke které dochází při odpovídající úrovni ketonů v krvi; a 3) podpora lepšího zdraví a dlouhověkosti, které vyplývají z přirozené kontroly hladiny krevního cukru v přítomnosti ketonů. (Ben Greenfield, elitní triatlonista, který používá ketózu jako prostředek k optimalizaci svého sportovního výkonu)

Pozor, většina informací, na které můžete v souvisloti s ketózou narazit jsou chybná. Zejména hlavním problémem je zmatek v rozdílnosti mezi pojmy ketóza a ketoacidóza. 

KETO CLARITY (JIMMY MOORE, ERIC C. WESTMAN)

Keto Clarity, jakožto moje první kniha cílena jen na ketogenní dietu, nebyla nejhorší, ale na větvi jsem z ní taky zrovna nebyla, čekala jsem od ní mnohem víc. Co mě hlavně odrazovalo od čtení, bylo neustálé opakování některých informací (na druhou stranu: opakování matka moudrosti). Velmi se mi však líbila kapitola zabývající se přístroji, kterými se ketóza měří.

SDÍLET

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *