ŠMAKOUN

Šmakoun – český výrobek, který je do jídelníčku zařazován z různých důvodů – jako náhrada masa a masných výrobků z důvodu laktoovovegetariánské stravy nebo chuťové averze, jako náhrada sýrů v rámci bezmléčné diety, nebo pouze pro zpestření jídelníčku. Díky svým výživovým hodnotám je oblíbený také ve výživě sportovců a lidí snižující svou hmotnost.  Není však  vhodný pro lidi s alergií na vejce. A co to vlastně je?

Šmakoun je bílkovinová hmota, která se vyrábí tepelnou úpravou čistých vaječných bílků bez přídavku jakýchkoli chemických látek. Obsahuje vysoké množství kvalitních bílkovin, žádný tuk ani cholesterol (na rozdíl od jiných výrobků živočišného původu), a dokonce ani lepek, čímž se stává vhodnou potravinou i do bezlepkové diety. 

100 g výrobku Šmakoun dodá přibližně tolik bílkovin jako 100g balíček kuřecí šunky, 60g plátek kuřecích prsou nebo 50 g tvrdého sýra.

Ačkoli Šmakoun zajistí příjem kvalitních bílkovin, nezajistí přívod vitaminů ani minerálních látek. Z tohoto důvodu by na něj nemělo být nahlíženo jako na plnohodnotnou náhradu masa (zdroj železa, zinku a vitaminu B12) a sýrů (zdroj vápníku), ale pouze jako na nízkotučný zdroj kvalitních bílkovin.

ŠMAKOUN V OBCHODĚ

Šmakoun je vyráběn v podobě válečků nejrůznějších příchutí – příchuť mexico, provensálské koření, hlíva ústřičná, uzený, meruňka, švestky se skořicí, brusinky s goji, ale také neutrální chuti. Specialitou jsou krémy Šmakoun (lískooříškový, kokosový a pomerančový), klobásy, párky a karbanátky. Tyto výrobky však již mohou obsahovat mléko a maso.

ŠMAKOUN V KUCHYNI

Šmakoun můžete péct, dusit, grilovat, zapékat nebo jej použít jako součást zeleninových salátů nebo při přípravě pomazánek. Lze jím obohatit také sladká jídla – rýžový nákyp, palačinky atd. Šmakoun lze také přidat do pokrmů, které běžně vaříte. Můžete jej do pokrmu nakrájet, namlít nebo nastrouhat, použít k zahuštění omáček či polévek, aniž by se nějak ovlivnila chuť či vůně výsledného pokrmu. Významně však budou ovlivněny, lépe řečeno vylepšeny, jeho výživové hodnoty – méně energie, tuků a více bílkovin.

VYUŽITÍ ŠMAKOUNU

  • vegetariánství: bílkovinová náhrada masa
  • bezmléčná dieta: bílkovinová náhrada sýrů
  • dětská výživa: ke zvýšení příjmu bílkovin (obohacujte jím pokrmy)
  • sportovní výživa: ke zvýšení příjmu bílkovin (obohacujte jím pokrmy)
  • redukční dieta: nízkotučná bílkovina živočišného původu
  • senioři: ke zvýšení příjmu bílkovin  (obohacujte jím pokrmy)
  • výživná dieta (onkologičtí pacienti): ke zvýšení příjmu bílkovin  (obohacujte jím pokrmy) nebo jím nahraďte maso při jeho nechutenství

ZDROJE:

Šmakoun-chytrá potravina pro zdravý životní styl. Smakoun [online]. [vid. 2018-07-02]. Dostupné z: https://www.smakoun.eu

 

SDÍLET

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *