OBILOVINY A LUŠTĚNINY A VÝROBKY Z NICH

Obiloviny by měly tvořit základ naší stravy.  Jsou vynikajícím zdrojem sacharidů, převážně škrobu, který se pomalu tráví a poskytuje tak energii po delší dobu. Dále obsahují vlákninu, která působí v prevenci zácpy a vitaminy skupiny B.

Nejznámější zástupci obilovin jsou pšenice, žito, ječmen a oves, dále rýže a kukuřice. Ostatní druhy obilovin jako proso, čirok nebo tritikale jsou velmi málo rozšířené. K obilovinám řadíme také pseudocereálie, mezi jejichž zástupce patří pohanka, amaranth, quinoa  a jiné. Pseudocereálie s rýží a kukuřicí vynikají  tím, že neobsahují bílkovinu lepek, takže je mohou konzumovat i lidé s celiakií. Bílkoviny obilovin řadíme mezi neplnohodnotné, limitující aminokyselinou je lysin.

Obsah bílkovin je významnější v luštěninách (20-25 %) než v obilovinách (7–19 %), i když také patří mezi neplnohodnotné bílkoviny. Limitující aminokyselinou luštěnin je methionin. Na rozdíl od obilovin obsahují luštěniny nestravitelné oligosacharidy, které způsobují nadýmání. Vhodnou přípravou lze však jejich obsah snížit. Co se týče tuku, tak jeho obsah je v luštěninách s výjimkou sóji a arašídů velmi nízký.

Luštěniny jsou také dobrým zdrojem vlákniny, vitaminů skupiny B, a sója i vitaminu E. Obsah minerálních látek je vysoký, ale jsou většinou špatně využitelné v důsledku přítomnosti antinutričních látek.

Nejznámější zástupci luštěnin jsou hrách, fazole, čočka, sója a cizrna.

MĚLI BYSTE VĚDĚT: PUFOVANÉ CHLEBÍČKY S POLEVOU

Většina lidí si myslí, že polomáčené pufované chlebíčky jsou dietní. Raději tedy sáhne právě po nich než po jiné sladkosti, a mnohdy pak sní bez výčitek i celý balíček. Opravdu jsou tyto chlebíčky tak dietní? Ráda bych ještě upozornila, že tyto polevy, ať už čokoládové nebo jogurtové, které na pufovaných chlebíčcích najdete, jsou zdrojem trans […]

MĚLI BYSTE VĚDĚT: Jak se nutričně liší celozrnné pečivo od bílého

Mnozí jej označují jako bílý „jed„. Pokud bychom si definovali slovo “ jed, zjistili bychom, že jedem může být vše v závislosti na snědeném množství. Bílé pečivo raději označujme jako „prázdnou energii„. Tento pojem se používá pro potraviny/nápoje, které sice poskytují hodně energie, ale neobsahují nic jiného než „rychlé“ cukry (typicky sladké limonády, cukroví a sladkosti), […]

CO JSTE NEVĚDĚLI O SÓJOVÝCH BOBECH

Popularita sójových potravin roste v celé populaci a stávají se běžnou součástí jídelníčků. Lidé je konzumují z různých důvodů – jako náhradu mléka a mléčných výrobků kvůli zdravotním důvodům, jako náhradu masa a masných výrobků kvůli etickým důvodům nebo pouze pro zpestření jídelníčku.