MÝTY O KÁVĚ

TVRZENÍ:  Káva zvyšuje krevní tlak.

Ano, kofein může způsobit zvýšení krevního tlaku, ale jen na chviIku. Během hodiny až dvou se zase upraví k normálním hodnotám. Za dlouhodobé zvýšení krevního tlaku kofein však nemůže [1].

TVRZENÍ:  Pití kávy zvyšuje riziko vzniku osteoporózy. 

Nadměrný příjem kofeinu skutečně může mírně snižovat vstřebávání vápníku. Studie však prokázaly, že káva v přiměřeném množství nemá negativní vliv na stav kostní [1]. Avšak pokud vaše obavy stále přetrvávají,  doporučuji pít kávu s mlékem.

TVRZENÍ:  Káva s mlékem se špatně vstřebává.

Ano, pokud máte intoleranci laktózy a pijete kávu s běžným kravským mlékem, tak skutečně můžete mít problém s trávením tohoto nápoje a může se u vás objevit nadýmání nebo nafouklé břicho. Pokud však tímto onemocněním netrpíte, tak by se u vás žádné z výše zmíněných problémů vyskytnout neměly. Dle Doc. MUDr. Pavla Kohouta (2010) konzumace kávy spolu  s mlékem nebo jídlem zpomaluje vstřebávání kofeinu a oddaluje tak nástup jeho účinků. Dle studie Duarte GS. a Farah A. z roku 2011 může mléko ovlivnit také biologickou dostupnost  chlorogenové kyseliny. Tato látka je jedním z mnoha antioxidantů, které jsou v kávě obsažené.

Mléka v kávě se nemusíte obávat, naopak přidáním mléka zvýšíte přívod vápníku [4].

TVRZENÍ:  Pití kávy způsobuje dehydrataci. 

Je prokázáno, že kofein má slabé diuretické účinky, které mohou nutit k močení zejména první 2 hodiny po konzumaci kávy, avšak ne po celých 24 hodin. Navíc po 3 až 5 dnech pravidelné konzumace kávy si tělo zvykne, vyvine si toleranci. Takže kávu stejně jako vodu ,čaj nebo polévku započítáváme do pitného režimu [1].

Zdravotní problémy, které jsou přisuzovány kávě spíše vychází ze špatných stravovacích návyků spojené s konzumací kávy: Například řada lidí pije kávu na místo snídaně. Pokud vynecháte snídani jen si zvyšujete riziko častějších přívalů chutí a výraznějšího hladu během dne.

Káva má zanedbatelnou energetickou hodnotu, avšak přidáním smetany nebo několik kostek cukru se její energetická hodnota výrazně zvýší. Popíjení kávy bývá také často doprovázeno pojídáním zákusků a moučníků nebo dokonce kouřením cigaret, které do zdravého životního stylu rozhodně nepatří. Pravidelné posezení u kávy se šlehačkou spolu se zákuskem rozhodně může podporovat nabírání nechtěných kilogramů.

 

Káva

 

ZDROJE:

[1]       DUYFF, Roberta Larson. Academy of Nutrition and Dietetics Complete Food and Nutrition Guide, 5th Ed. 5th edition. New York: Houghton Mifflin Harcourt, 2017. ISBN 978-0-544-52059-2.

[2]          DOC. MUDR. PAVEL KOHOUT. Tisková konference – Káva – životabudič nebo zabiják? | Institut kávy. http://institut-kavy.cz [online]. 2014 [vid. 2018-06-08]. Dostupné z: http://institut-kavy.cz/cs/horni-menu/pro-media/tiskova-konference/

[3]          DUARTE, Giselle S. a Adriana FARAH. Effect of simultaneous consumption of milk and coffee on chlorogenic acids’ bioavailability in humans. Journal of Agricultural and Food Chemistry [online]. 2011, 59(14), 7925–7931. ISSN 1520-5118. Dostupné z: doi:10.1021/jf201906p

[4]          Scientific Opinion on Dietary Reference Values for calcium. EFSA Journal [online]. nedatováno, 13(5), 4101. ISSN 1831-4732. Dostupné z: doi:10.2903/j.efsa.2015.4101

 

SDÍLET

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *