GAPS PROTOKOL

GAPS je zkratka pro výživový protokol, jehož celý název je Gut and psychology syndrome, což v překladu znamená vliv střevního mikrobiomu na psychický a zdravotní stav. Účelem GAPS je léčba výstelky střev, obnova rovnováhy střevního mikrobiomu a imunitního systému. Tohoto cíle je dosaženo prostřednictvím specifického způsobu stravování, který navrhla Dr. Natasha Campbell-McBride.

GAPS dieta vyznačuje vynecháním potravin, které jsou těžko stravitelné a pro střevní mikrobiom nejsou prospěšné. Tento stravovací režim nepovoluje konzumaci obilovin, všech cukrů, komerčních mléčných výrobků a mléka, zeleniny s vysokým obsahem sacharidů a všech zpracovaných potravin.

Tyto potraviny jsou nahrazeny potravinami nutričně denzními a snadno stravitelnými. Základem GAPS diety je kvalitní domácí vývar a zeleninové polévky z nich připravené. Dále obsahuje potraviny bohaté na nasycené tuky v podobě másla, sádla a kokosového oleje, a především je bohatá na maso a potraviny bohaté na probiotika. Důraz je kladen také na způsob přípravy pokrmů, kde vychází z tradičních metod jako jsou například fermentace zeleniny a mléka. 

Nastavení celého protokolu musí být přizpůsobeno individuálním zdravotním potřebám jedince, proto tyto informace, které zde poskytuji, neberte jako návod k této dietě.

GAPS dieta je rozdělena do 2 částí:

  • ÚVODNÍ DIETA

Úvodní dieta GAPS se skládá ze 6 fází, Jejím cílem je zaléčit a „zacelit“ střevní stěnu pomocí příjmu velkého množství aminokyselin, želatiny, glukosaminů, tuků, vitaminů, minerálních látek a dalších živin dodávaných prostřednictvím vývarů. Nezbytnou živinou nutnou k obnově rovnováhy střevního mikrobiomu jsou také probiotika. 

Jak dlouho trvá Úvodní dieta? Je to individuální, dle zdravotnícho stavu jedince. Někdo ji zvládne za pár dní, jiný za pár týdnů. Já zkouším každou fázi po týdnu, pokud se neobjeví potíže, přecházím do další fáze. 

I.FÁZE (povolené potraviny)

  • Domácí masový (různé druhy mas) nebo rybí vývar
  • Polévky zeleninové (jen určité druhy zeleniny jsou povolená, zelenina musí být také zbavena tvrdých slupek, zrníček a musí být pořádně povařená – „rozvařená“)
  • Živočišný tuk jako je sádlo a lůj
  • Kokosový tuk
  • Probiotické potraviny (na začátek 1-2 lžíce šťávy z fermentované zeleniny (samotná zelenina není konzumována) nebo kysané mléčné výrobky (syrovátka, jogurt, kefír, zakysaná setana)
  • Mořská sůl (autorkou doporučována raději Keltská sůl), pepř, bobkový list, nové koření, čerstvé bylinky, zázvor, česnek, cibule
  • Med 
  • Voda s citrónem, zázvorový čaj nebo jen čistá voda

II.FÁZE (k potravinám I. fáze přidáváme další potraviny)

  • Syrové žloutky (domácí vejce nebo z BIO chovu)
  • Dušené maso
  • Italský Casserole
  • Čerstvé bylinky, (vyhývat se koření)
  • Fermentovaná ryba, gravlax
  • Domácí přepuštěné máslo (ghee)
  • Olej z tresčích jater

 

  • PLNÁ GAPS DIETA

Informace k jednotlivým fázím budou postupně doplňovány.

 

 

SDÍLET

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *